Sett till antalet utövare är innebandy faktiskt en av Sveriges största sporter. Det är dock inget som märks i TV-tablåerna och för många är innebandy mer något man själv eller någon i ens familj utövar än en elitidrott man följer som åskådare. I den här texten ska vi titta på vad det får för konsekvenser när det gäller sponsring och sponsorintäkter inom innebandyn. Sporten kan tyckas vara förtjänt av mer uppmärksamhet från sponsorer än vad den får idag och det är något som påverkar elitklubbarnas satsningar och på sikt innebandyn i stort. Men det finns ljuspunkter!
Lokalt kan sponsringen ha stor betydelse
Det finns många innebandyklubbar som är välkända på sin ort och som drar ganska stor publik. Då är det attraktivt för lokala företag att sponsra med pengar i utbyte mot till exempel banners där matcherna spelas eller tryck på matchställen. Sådana klubbar kan ha upp emot tio olika lag i ungdomsklasserna och även hålla i innebandy på motionsnivå. De skapar alltså ett stort och positivt engagemang som passar bra ihop med många företags värderingar. Pantamera fortsätter som sponsor av Svensk innebandy och syns bland annat på landslagets matchtröjor. Kanske säger det något om innebandyns själ att Pantamera som vill uppmuntra till ansvarstagande för miljön valt just innebandy som partner.
Olika typer av sponsring
Flera innebandyklubbar sponsras av byggvaruhus och hjälper alltså i förlängningen till med försäljning av allt från växthus till pellets och cementsäckar. Innebandy är en sport som många är nyfikna på, det märks inte minst på antalet träffar innebandyklubbar får på sina hemsidor. Annonsering online är ett växande område när det gäller sponsring inom innebandy. En annan vanlig form av avtal mellan sponsorer och innebandyklubbar är att man får material och tjänster som är kopplade till verksamheten. Sportföretag kan sponsra med innebandyklubbor och det kan även förekomma sponsring i form av artiklar som klubben sedan säljer i samband med sina matcher och andra evenemang.